השכלה - בשביל מה ?הרבה מדובר על ה אימא היהודייה שרוצה שבנה יהיה רופא או עורך דין.
מוכר ,לא? מה עומד מאחורי השאיפה הזו? מה הגורם לאימא היהודייה להיתעקש על כך?
נסיון חיים מצטבר העובר מדור לדור,הופך לכללי התנהגות מסודרים ומקובלים.כך החברה ממסדת את עצמה לחיים טובים ומבטיחה לעצמה המשכיות.שאיפות חברתיות הינן בגדר הדברים המקובלים בחברה.
תובנות שעומדות מאחוריהן שנות חיים וניסיון רבים,הופכות להיות קווים מנחים.
אם נבדוק בראייה לאחור , אל תחילת הציביליזציה יהיה אפשר לראות את תחילתה של תובנה זו.
האדם בתקופה הקדומה ,את רוב זמנו הקדיש להישרדות הפיזית שלו.מה לאכול,היכן לגור,איך להתגבר על סכנות, וכו.
חלק מהתפתחותו הייתה ההבנה שטובים השניים מהאחד,כדי לשרוד.אפשר להניח שזה
היה בין הדברים החברתיים בסיסים, שהאדם החל ליישם כחלק מההישרדות שלו.
החלה התפתחות של תרבות,שהחליפה דגשים תוך כדי התפתחותה.השכלה הייתה אחד מהם. אך מהי השכלה?
ראשית ,יש צורך בהגדרה של המונח, לאחר שיש הגדרה מוסכמת, אפשר לקבל מושג מהי השכלה.
מילון אבן שושן מגדיר את המילה, כך:השכלה-ידיעות כלליות שהאדם קונה בלימודיו...
מהן אותן ידיעות כלליות שהאדם קונה בלימודיו? כללי זה יכול להיות, בעצם, הכול. תרבות, חברה, ספרות, פיזיקה, מתמטיקה,היסטוריה,ספורט,תיאטרון,וכו...
זה נחמד , אבל ה אימא היהודייה מעשית , היא רוצה ילד עם מקצוע ביד ,מקצוע מכובד, מקצוע מכניס מבחינה כלכלית, רק אז היא תרגיש שהצליחה לגדל ילד טוב. יש לו מקצוע.
בקיצור, מבחינת האימא היהודייה השכלה זה דבר טוב. השכלה זה דבר מעשי. השכלה מייצרת ערך מוסף גבוה,לכן עבורה זה דבר חשוב מאין כמוהו. השכלה מייצרת עבור האדם תנאי חיים טובים יותר ,הישרדות טובה יותר,שיפור דברים קיימים.
ולכן ה אימא היהודייה מתעקשת להשיג עבור בנה את ההשכלה הטובה ביותר.
חשוב על כך מה היה קורה אם בתחום ההנדסה למשל,הכשרה של מהנדסים חדשים הייתה מתבצעת במחזוריות של התחלה מנקודת 0 והלאה,נקודת 0 והלאה ללא שום המשכיות מדור המהנדסים הקודם.תחום ההנדסה היה דורך במקום ,לא הייתה שום התפתחות, לא היו נחשפים שיטות או יידע נוסף ,סוגי חומרים טובים יותר וכן הלאה.
כדי לשמור על התפתחות יש לשמור על רצף של המשכיות.ידע נאסף ,נצבר,מסודר,נערך להעברה לדור
הבא,וכך נוצרת ההשכלה. מכאן, השכלה היא דבר מעשי.
כדי לקבל אדם מעשי , עליו להכיר את הדבר אותו הוא לומד.
אדם שלומד על מכונית ומימיו לא ראה,נגע,חש , מכונית, אין שום ערך לידע שצבר.
איזה מעשיות יש בידע שצבר?
אבל, אם אדם כזה, לומד על מכונית, רואה את המכונית, חש אותה, חווה נסיעה במכונית,היידע שצבר
על מכונית יבוא לידי ביטוי. איך אפשר לשפר את הנסיעה, איך לשפר את המושבים,וכו..
הידע שברשותו יהווה בסיס לשיפור הדבר הקיים,
זוהי מטרתה של השכלה.!!!
אבנר חי מנחה סדנאות אישיות.
העביר מאות שעות של סדנאות אישיות,תקשורת,למידה,תרפיה נפשית-אודיטינג